Każdy uczeń uczący się w szkole ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w gimnazjum zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych-jeżeli nie naruszy tym dobra innych osób,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i jawnej oceny,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,
- bieżącej informacji o swoich ocenach z poszczególnych przedmiotów,
- bycia ocenianym z przedmiotów wyłącznie za wiadomości i umiejętności; oceny postawy ucznia dokonuje się w ocenie zachowania,
- powtórzenia i ugruntowania wiedzy przed zapowiedzianą pracą kontrolną,
- zadawania pytań nauczycielowi w przypadku natrafienia na trudności w czasie lekcji,
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
- odwoływania się od decyzji nauczyciela od wychowawcy lub dyrektora szkoły,
- zmiany szkoły w ciągu roku,
- dyskrecji w sprawach osobistych (stosunki rodzinne, korespondencja, uczucia).